Doa seBeLum mEmbEri SaLam (kEtiKa sOLat )

 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Hari ni ilmu yang ingin saya kongsikan dengan pembaca sekalian ialah tentang doa yang sangat dituntut kita membacanya sebelum memberi salam selepas tahiyat akhir dalam solat. Tentu ada diantara pembaca yang telahpun mengetahuinya. Tetapi bagi yang baru tahu, selepas ini bolehlah kita amalkan. Sunat bagi kita membaca doa ini.

“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu dari azab api neraka jahannam, dari azab kubur, dari fitnah/ujian ketika hidup dan mati dan dari kejahatan fitnah Dajjal”.

Sabda Nabi s.a.w;

“Apabila seseorang kamu selesai dari membaca tasyahhud (yakni tahiyyat) akhir, maka mintalah perlindungan dengan Allah dari empat; dari azab neraka jahannam, dari azab kubur, dari fitnah hidup dan mati dan dari kejahatan Dajjal”.

(Riwayat Imam Muslim)

2 comments on “Doa seBeLum mEmbEri SaLam (kEtiKa sOLat )

    • Mengangkat tangan bukan merupakan prinsip dan bukan pula syarat dalam berdoa. Ia hanya merupakan adab2 dlm berdoa. Walaupun kita digalakkan menadah tangan semasa berdoa, tetapi terdapat jua situasi2 tertentu yg tidak memerlukan kita mengangkat tangan ketika berdoa. Ada dua keterangan dalam hal ini, maka kita boleh memilih antara mengangkat tangan atau tidak.
      Tetapi apa yg saya lakukan hanyalah membaca doa itu dalam hati sahaja, kemudian menyudahkan solat dengan memberi salam. apatah lagi doa tersebut adalah dalam bahasa melayu. namun begitu, Untuk penjelasan yg lebih baik, adalah lebih baik saudari bertanyakan kepada orang yg lebih arif. wassalam.

Respons

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s