– GeMpa 2012 –

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,

Subhanallah..Semoga seluruh umat islam sentiasa di bawah perlindungan Allah Yang Maha Besar dan dijauhi dari segala malapetaka. Berdegup kencang jantung saya apabila mendengar berita tentang gempa bumi yang melanda Indonesia sekali lagi petang tadi. Rasanya masih jelas terbayang di mata peristiwa yang berlaku pada 26 Disember 2004 yang lalu. Gempa bumi pada kadar 8.9 skala Richter yang dilaporkan berlaku di pantai barat Sumatera Utara sekitar jam 3.38 petang tadi, waktu tempatan turut sama dirasai oleh beberapa negara jiran termasuklah Malaysia.

Agensi Geofizikal Indonesia mengeluarkan amaran tsunami-Gempa bumi 8.9 SR yang berpusat kira-kira 33 kilometer di dasar laut, berlaku kira-kira 495 kilometer dari Banda Acheh.

Kesan gempa bumi – Pagar Lapas Banda Acheh runtuh

Berdasarkan maklumat yang saya baca, kawasan yang paling merasai gegaran paling lama adalah negeri di sekitar utara tanahair antaranya Perak, Penang dan Kedah. Gegaran yang dirasai itu berlaku dalam lingkungan jam 4.50 petang ( waktu Malaysia). Seorang sahabat yang sedang beristirehat di rumahnya di Penang turut menceritakan sendiri pengalamannya merasai 3 gegaran selama 3-5 minit.

Secara umumnya, bencana alam di akhir zaman ini adalah sangat berkait rapat dengan  perubahan iklim dunia akibat aktiviti manusia sendiri. Manakala jika dilihat secara khusus, ini adalah janji Allah pada manusia yang semakin melupakan ikrar taat setia mereka untuk mematuhi segala perintah allah dan meninggalkan segala larangannya.

Sesetengah ulama berkata, ” apabila manusia sudah tidak mahu mengikut perintah ALLAH SWT dengan cara Rasulullah SAW,  maka pertolongan ALLAH SWT tidak akan turun dan akan membiarkan alam mencari keseimbangan melalui berbagai bencana sehinggalah hari kiamat. Dunia terus mencari keseimbangan alam melalui pelbagai bencana yang berlaku dan tidak dapat dipersoalkan lagi. Semuanya telah disebutkan dalam Al-Quran 1400 tahun yang lalu, cuma manusia sahaja yang tidak mahu mengakuinya.

tornado southeast amerika serikat Earth Hour Malaysia 2012Tornado di Amerika Tengah

Adakah kamu berasa aman bahawa Dia tidak akan membuat darat menelan kamu, atau mengutus kepada kamu angin ribut yang mengandungi batu, kemudian kamu mendapati tiada wakil bagi kamu? Atau, adakah kamu berasa aman bahawa Dia tidak akan mengembalikan kamu ke dalamnya pada kali yang kedua, dan Dia mengutuskan kepada kamu angin taufan, dan menenggelamkan kamu kerana ketidak percayaan kamu, kemudian kamu mendapati tiada pendakwa untuk kamu terhadap Kami?” (17:68-69).

Gempa Bumi Turki 2011 – 7.2 skala Richter

Adakah mereka berasa aman, orang-orang yang membuat tipu daya yang jahat, bahawa Allah tidak akan membuatkan bumi menelan mereka, atau bahawa azab tidak datang kepada mereka dari arah yang mereka tidak menyedari?” (16:45) dan ”Adakah kamu berasa aman bahawa Dia yang di langit tidak akan membuat bumi menelan kamusedang ia bergoncang?” (67:16).

Flood Bangkok Earth Hour Malaysia 2012Banjir Besar Thailand

Tsunami2011 Japan Earth Hour Malaysia 2012Tsunami Jepun 2012

Kemudian Kami membukakan pintu-pintu langit dengan air tercurah, dan membuatkan bumi memancarkan mata-mata air, dan air-air bertemu untuk satu urusan yang ditetapkan.” (54:11-12) dan ”Tetapi mereka berpaling; maka Kami mengutuskan kepada mereka Banjir Arim, dan Kami menukarkan kedua-dua kebun mereka dengan dua kebun yang mempunyai hasilan yang pahit, dan cemara, dan di sana sini, sedikit pohon bidara.” (34:16).

sunflare Earth Hour Malaysia 2012Ribut Matahari

atau Kami menjatuhkan kepada mereka serpihan dari langit.” (34:9) dan “Ia bertanya (secara mengejek): “Bilakah datangnya hari kiamat itu?” (Jawabnya) “Maka apabila pemandangan menjadi berpendar-pendar. Dan BULAN HILANG CAHAYANYA (kerana cahaya matahari yang terlalu terang ketika itu membuatkan bulan tidak kelihatan- seperti pada waktu tengah hari). Dan matahari serta bulan DIHIMPUNKAN BERSAMA (apabila matahari mula menelannya).”- (Al-Qiaamah: 6-9) serta “Apabila matahari DILINGKARI CAHAYANYA (dan hilang lenyap-terpadam). Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak”- (At-Takwiir: 1).

MANUSIA TERLUPA YANG MEREKA TIADA KUASA MELAINKAN DENGAN IZIN ALLAH SEMUANYA BERLAKU. MANUSIA TIDAK AKAN MENANG JIKA TANPA SEDAR INGIN MENENTANG KEKUASAAN ALLAH SWT.

Firman Allah Surah Al-Baqarah ayat 164 yang ertinya;

“Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, pergantian malam dan siang, kapal yang berlayar di laut dengan muatan yang bermanafaat bagi manusia, apa yang diturunkan Allah dari langit berupa air, lalu dengan itu dihidupkan Nya bumi setelah mati kering, dan Dia tebarkan di dalamnya bermacam-macam binatang, dan perkisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, semua itu sungguh, merupakan tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang mengerti‘.

Sumber : Denai hati

* Ya Allah, lindungilah kami dan jadikanlah kami orang-orang yang sentiasa di dalam agama yang Engkau Redhai..Jauhilah kami dari Azab seksa kubur dan seksa api neraka-Mu..Amin..

By khairazahra Posted in Umum

Respons

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s