saBaR

 

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Kata mak ” sabar tu kan separuh daripada iman”…berulangkali juga aku mengingatkan diri akan kata-kata mak tu. Sebagai manusia biasa yang tidak lepas dari kekurangan diri, hati kecilku sering tertanya. ” sampai bila ye aku perlu bersabar?”…” apakah orang lain juga perlu bersabar sepertiku?”..” cakap sabar memanglah senang, tapi menghadapinya sangat susah.”

Itu semua apa yang berlaku suatu masa dahulu. Peningkatan usia dan ilmu menjadikan aku semakin redha dengan sesuatu yang berlaku. Kesabaran itu adalah nikmat bagi orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Kesabaran itu memang perlu hingga akhir hayatku. Bersabar itu menjadikan aku hamba yang sentiasa redha dan bersyukur dengan ketentuan-Nya. Mungkin Allah tidak beri apa yang aku minta sekarang kerana Allah tahu ada yang lebih baik menantiku. Mungkin juga Allah tidak memakbulkan permintaanku kerana Allah rindu untuk mendengar rintihanku. Walau apapun aku yakin Allah sentiasa mendengarkan aku.

Sering mengingatkan diri ini bahawa ada insan-insan lain yang lebih tidak bernasib baik berbanding aku. Aku bertuah kerana tidak diuji seperti mereka. Ternyata Allah sangat mengasihiku. Bukan Allah tidak mengasihi mereka, tetapi Allah memilih mereka kerana mereka lebih kuat untuk menghadapinya. Ternyata sebenarnya mereka lebih hebat dariku. Itulah kelebihan mereka.

Semoga aku terus menjadi orang yang sabar dan bersyukur akan segala nikmat-Nya. Membantu mereka yang memerlukan bantuanku semampunya aku. Walau seberat mana ujian Allah, semoga Allah tidak menguji aku dengan sesuatu yang diluar kemampuanku.

Allah berfirman, “Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu bersama orang yang sabar.” (Al Anfaal : 46 )

Allah SWT berfirman : “Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.” ( Ali Imran : 146)

*Ingatlah! ketika engkau tidak punya sesiapa, maka Allah itu lebih dari cukup.

One comment on “saBaR

Respons

